REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO – 1

Jak wspomniałem w moim wcześniejszym wpisie poświęconym w pełni przygotowaniom, druga część to zmiana teorii w praktykę.
Realizacja projektu fotograficznego, to nie lada przedsięwzięcie. Nie mam na myśli, że to wyczyn ponad siły przeciętnego człowieka. Wręcz przeciwnie. Każdy może to zrobić. Trudność polega na tym, że po jednej stronie mamy pewną wizję, wyobrażenie o finalnym „kształcie” projektu.. Wygląda, to naprawdę dobrze – w teorii. Po drugiej stronie jest myśl, że porywamy się z motyką na słońce i nie będziemy w stanie zmaterializować wyobraźni.

MAŁE WYJAŚNIENIE


Cykl składa się z sześciu fotografii. Postanowiłem nie umieszczać wszystkiego w jednym wpisie. Nie jest to zabieg mający na celu sztuczne zwiększenie ilości wpisów. Po prostu mam sporo materiału i mogę się założyć, że taka jednorazowa dawka informacji i zdjęć, będzie mocno niestrawna i ciężko będzie ją Wam przetrawić.

POLE WIDZENIA + PERSPEKTYWA


Prace nad pierwszą makietą rozpocząłem od określenia pola widzenia obiektywu. Obszar poza tym polem zaznaczyłem na desce, na której miała powstać makieta. Nie chciałem skupiać się na elementach których nie będzie w kadrze. Miałem mocno ograniczoną przestrzeń z którą poradziłem sobie układając deskę rogiem do aparatu. Coś na wzór boiska do baseballu, aparat był w miejscu bazy domowej. Umiejętność posługiwania się perspektywą, była szalenie ważna przy realizacji tego projektu.
Plan zdjęciowy wyglądał mniej więcej tak. Wymiary deski, to mniej więcej 75 x 85 cm.

Krzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiek plan scena

Pierwsza makieta – początek prac


Zaraz po uformowaniu na desce, cienkiej warstwy masy solnej i rozmieszczeniu „drzewek” zacząłem ustawiać światło.
Z wyborem odpowiednich gałązek był mały problem. Już na początku odpadły gałęzie drzew. Były po prostu zbyt duże przy tej skali. Potrzebowałem czegoś co wygląda faktycznie jak małe drzewo. Z pomocą przyszedł las. Nie znam się na roślinach i nie mam pojęcia co to było, ale rosło na piaszczystym podłożu, było bardzo gęste i sięgało co najwyżej 25 cm. A, i jeszcze było bardzo suche. Mam nadzieję, że nie było pod ochroną.

Zaraz po uformowaniu cienkiej warstwy masy solnej i rozmieszczeniu gałązek imitujących drzewa, zacząłem ustawiać światło. Miało ono padać z naprzeciwka tworząc przy tym ostre i długie cienie.Krzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiek
Co do światła, to miało ono padać z naprzeciwka tworząc przy tym ostre i długie cienie. Wybór padł na latarkę, którą później zastąpiłem żarówką.

Krzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiek
Założyłem sobie że spod makiety będą wystawać palce. W początkowym etapie prac zastąpiłem je odpowiednio uformowaną masą solną, tylko po to, by mieć ogólny zarys sceny.

Krzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiekKrzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiekKrzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiek
Kolejnym bardzo ważnym elementem była mgła. Jak pisałem we wcześniejszym wpisie, użyłem do tego pociętych torebek foliowych.

Krzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiekKrzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiekKrzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiekKrzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiek
Wpadłem na pomysł, żeby umieścić mgłę na samej linii horyzontu. Przykleiłem więc do deski torebki foliowe i pociąłem je na paski w sposób umożliwiający ich swobodne unoszenie. Jedyne co teraz musiałem zrobić, to wprowadzić je w ruch. Wykorzystałem do tego dwa wiatraki. Umieściłem je pod miejscem w którym znajdowały się torebki zaczepione do deski.

Krzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiek Krzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiekKrzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiekPrzystąpiłem do prób.

Krzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiek Krzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiekKrzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiek
Następnym krokiem było wywiercenie otworów na palce, które miały wystawać spod masy solnej. Otwory co się później okazało, musiałem jeszcze poszerzać. Środek wyszlifowałem dodatkowo papierem ściernym.

Krzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiekKrzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiekWywiercenie, wywierceniem, ale było trzeba jeszcze zrealizować ten pomysł. Wymagał on położenia się pod makietą. Trudność polegała na tym, że było ciasno, niewygodnie i każde poruszenie zmieniało nieco kadr, który było trzeba korygować. Przystąpiłem do ostaniach prób.

Krzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiekKrzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiekKrzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiek
W końcu kadr wyglądał tak jak tego chciałem. Mogłem zatem przystąpić do zdjęć.

Krzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiek
Sporą trudnością było utrzymanie palców prosto. Należało je wsunąć naprawdę głęboko tak, aby były wystarczająco duże na fotografii. Jednak jest to niczym w porównaniu z chmurami. Nie sposób było przewidzieć efektu. Po protu machałem torebkami z nadzieją, że wyjdzie tak jak tego chcę, a przy tym, że moi modele wytrzymają z wyciągniętymi do góry palcami. Musieliśmy zgrać te dwa elementy. Pamiętajcie, że zdjęcie naświetlałem parę sekund.

Krzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiek

REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO


Prace nad pierwszą makietą trwały ok dwóch tygodni. Masa solna była cienka, wiec bardzo szybko mogłem przystąpić do prac. Podobnie jak budowa mandali z pisaku, prace nad pierwszą makietą zostały zakończone, a realizacja projektu fotograficznego nabierała tempa.

Krzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiekKrzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiekKrzysiek Jeżyna REALIZACJA PROJEKTU FOTOGRAFICZNEGO Dyplom human człowiek

Specjalne podziękowania należą się Izie i Filipowi. Bez Was ten projekt by nie powstał!

2 komentarze
  • Izabela
    Opublikowano o 19:06h, 20 lipca Odpowiedz

    Och tak! Z przyjemnością maczałam w tym palce (dosłownie) i inne fragmenty ciała, o których zapewne w kolejnych wpisach. Oglądając te zdjęcia nie sposób wyobrazić sobie nakładu czasu i pracy, jakie poświęciłeś na ten projekt. Pamiętam każdy etap tworzenia i cieszę się, że w nim uczestniczyłam. Dlatego tym bardziej przyjemnie jest przypomnieć sobie zdjęcia zza kulis.

    • Krzysztof Jeżyna
      Krzysztof Jeżyna
      Opublikowano o 19:35h, 20 lipca Odpowiedz

      Dzięki raz jeszcze!

Skomentuj